måndag 17 februari 2014

Att ta hand om sig själv


Jag har aldrig brytt mig speciellt mycket om varken mitt hår eller min hud, men med tiden insåg jag  
snart att man inte bara kan skita i det. Så jag har väl provat både det ena och det andra, men nu
känns det som om jag har hittat det som passar mig. 
För hårets och miljöns skull har jag helt slutat att använda schampo. Har kört på "No poo" metoden
nu i snart 2 år och har endast tvättat håret med garants "Såklart!" balsam, som är fri från mineraloljor
och silikoner som är dåligt för håret. 

 Fuskar väl lite till och från med håret. Har köpt kompliterings balsam och spraybalsam för topparna och dessa sorter
innehåller det där dåliga som man helst ska undvika. Så när inpackningen och balsamet är slut ska 
jag köra stenhårt på bara bra balsam. Har också provat att tvätta håret med bikarbonat och
med den metoden känns håret mycket renare än när man tvättar med balsam. Så planen är att 
börja använda bikarbonat för hårbotten och garant "Såklart!" balsam till topparna. 
När man tvättar med bikarbonat använder man mellan 1-3 tsk och blandar ut det med vatten.
Sedan masserar man in balndningen i hårbotten i några minuter. Jag brukar massera tills jag fått mjölksyra i 
armarna, då vet man att det är noga gjort. Men i och med att bikarbonat är väldigt basiskt så
lär man efterskölja med något syrligt, då funkar citronsaft ypperligt. Blanda juicen av en citron i
en bunke med lite vatten, doppa sedan håret i detta och låt det verka några minuter skölj sedan ur det noga.
 HÄR kan du läsa och lära mer om No poo metoden.
 Till ansiktet använder jag mig av "Nonique" serien, som är en ekologisk hudvårds serie ifrån 
Tyskland.  Denna serie består utav tre delar; facewash, en gel som avlägsnar smuts, smink och fett,
den andra delen är ansiktsvattnet som rengör porerna på djupet och den sista delen är en 
ansiktskräm som skyddar i 24 timmar. Dessa artiklar använder jag nästan varje dag, men en gång i 
veckan använder jag mig också utav Maria Åkerbergs ansiktsskrubb, som också är en ekologisk
hudvårdsserie men från Sverige. Och när det ibland ploppar upp en liten plita brukar jag dutta lite
refining mask på den, låter det verka när jag sover och tvättar sedan bort det på morgonen. Denna mask är också 
ifrån Maria Åkerbergs serie. En ny sak som jag faktiskt precis köpt en Oriflames organiska exfoliating 
peel-off mask, som man smetar över hela ansiktet, låter verka i 20 min och sedan drar av.
----
And that is how i do it! Kan starkt rekommendera alla dessa artiklar och för er som verkligen
tänker på miljön och bryr er om vad ni smetar in i håret och över hyn bör verkligen kika in
på DENNA sida, många bra tips på alternativ hår- och hudvård!

Inga kommentarer: