söndag 20 oktober 2013

Kanske höst, kanske vinter

 Jag älskar hösten! Det gör jag. Förut, när man bara var barnet, var det här årstiden då man sprang
på åkrarna, hoppade på höbalar, hatade skolan, stoppade in jeansen i raggsockor, surade
för att man blev tvungen att bära gummistövlar till skolan, sparkade löv (vilket jag fortfarande gör),
längtade efter den första snön och jagade rådjur, som man hoppades skulle hinna ifatt och kunna rida 
på, men misslyckades varje gång.  
 Hösten idag levs inte riktigt på samma vis, men jag älskar den.
Kanske inte varje år, men just i år gör jag det. Men det verkar som att vintern har bråttom hit.
Kom snö redan i fredags och det känns ju inte allt för roligt.. Helt plötsligt blev det svinkallt, fick 
motvilligt sätta på mig långkallingar och dubbla strumpor. 
 Men snön hinner nog smälta bort och komma tillbaka tio gånger om innan den lägger sig för att stanna
på riktigt. Så ett litet tag till får jag njuta, ett litet tag till kan jag få andas in krispig höstluft, ett litet tag till
kan jag kanske höra dom sista flyttfåglarna skräna tillsammans i luftrummet och i ett litet tag till kan jag få kalla det jag gör precis just nu; tända ljus, lyssna på Melissa horn och pyssla runt i rummet för höstmys!

Inga kommentarer: