fredag 13 mars 2015

Ett litet eko-tips!

Som jag nämnt i tidigare inlägg var jag under dom två första veckorna här i Australien med familjen på semester vid stranden. Som många andra älskar jag kontrasten vita kläder mot solbränd hud och hade därför med mig flera vita plagg. När jag vid något tillfälle tvättade dessa vita plagg, tvättade jag dom tillsammans med färgade plagg (vilket jag ofta gör hemma, om jag inte har något alldeles nyköpt, färgat plagg med i högen) och lyckas själkvlart missfärga dessa kläder! Till saken hör ju också att ett utav dom här plaggen är ett utav mina absoluta favoriter och har funnits i mina ägor sedan jag tog studenten. Materialistisk som man är, blev jag ju skit ledsen och tänkte att det var slutet. 
Dessa två plagg har legat och skräpat längst ner i min tvättkorg i två veckors id, fram till idag! Googlade runt lite och hittade till slut ett ekologiskt husmorstips. Trodde dock aldrig att det skulle gå, men visst fan gjorde det det! Jag kokade bara upp en kastrull med vatten, skar upp lite mer än en halv citron, la dessa skivor, tillsammans med plaggen i det kokande vattnet. 20 min senare var plaggen vita igen! Det ena plagget (favoriten) fick ett bättre resultat än det andra. Men jag kan starkt rekommendera detta husmorstips, som dessutom är hur ekologiskt och miljövänligt som helst!

Inga kommentarer: