onsdag 4 mars 2015

Vardags mat

Nu är vi tillbaka i huset, efte två veckors semester och imorgon är det exakt tre veckor sen jag
anlände till detta fantastiska land. Vart jag än tittar finns det hela tiden något nytt att se, något nytt att
lära och befolkningen här drar sig inte för att visa, förklara och berätta om varenda lilla grej som har
med deras land att göra. En befolkning, som i jämnförelse med den svenska, är mycket stolt över sitt 
land. Många, eller några, som jag har frågat om dom någonsin varit utanför Australien säger att; nej, det har dom inte och tänker inte lämna landet förens dom själva sett allt det har att erbjuda. 
Semestern spenderades i en vik, ute på östkusten, en kort båtresa ifrån The great barrier reef. Dagarna
 bestod mest  utav fiske, bad, sol, fotografering (för min del), lek, god mat och bara total 
avkoppling. Kändes som en mycket bra start på min resa, fick liksom lära känna många i familjen på
det viset och eftersom farmor, farfar, pappa, mamma, faster och kusin var med låg inte hela
barnpassningsansvaret på mig. Jag kunde lugnt ta långa promenader på stranden, filosofera i sängen, fotografera blommor och kryp, samla snäckor längsmed vattnet och läsa böcker tills ögonen höll
på att ploppa ur. Om kvällar och eftmiddagar (medans jag fortfarande hade internet) låg jag och Lucinda, flickan jag ser efter, i min säng, delandes på en kudde, med varsinn platta och tittade på film
och serier. Vi somnade mer eller mindre samtidigt kl 21-22, och vaknade sedan runt sju på 
morgonen.
Nu, tre dagar in i vardagen, börjar jag känna mer och mer att jag hittar tillbaka till mitt element, hittar
tillbaka till mig själv mer och mer. Även fast det är nytt, kämpigt med en treåring som har en otroligt 
stark egen vilja, knepigt att lära sig hur allt fungerar, svårt att hitta ikring och smärtsamt att veta att
min älskade familj och fina vänner är så långt borta, så är allting så himla spännande!! 
Just idag är jag extra taggad också, för idag är min första lediga dag och då ska jag ta mig en
lång promenad, för att se mig omkring i kommunen och hoppas på att jag inte går vilse. 
-----------------------------------------------------------------
Och ni som väl läser min blogg ska veta att jag har hat ett krig med teknologin.. Har över 500 bilder
på min kamera, men ingen mackapär att föra över dom till. Har fått låna en Ipad när jag är här, men i
den finns det inget utag för usb. Min telefon har inte kommit hit än, hade aldrig med mig någon 
när jag åkte (lång historia), men den är skickad och jag väntar tålmodigt på att den ska anlända.
Massa dåliga ursäkter för att slippa blogga, tänker ni.. haha. Men så småningon kommer det bli
en föbättring, jag lovar! Tills vidare önskar jag er allt gott för nu ska jag ut på upptäcktsfärd!! 
Vi ses ;*

Inga kommentarer: