onsdag 26 augusti 2015

Cooked by Coco

En utav mina uppgifter här hos familjen Kerr är att laga middag dom sju dagar jag jobbar. Det har varit både kul, svårt, spännande och krävande på samma gång. Kul att få experimentera och kul när det blir bra! Svårt och krävande av den anledningen att jag har en sån jävla prestationsångest. Skrämande att andra ska äta något som jag lagat, något dom kanske inte gillar. Tänk om det blir bränt? Tänk om jag överkokar pastan eller potatisen? Men till stor del har det nog varit en mycket bra erfarenhet för mig. Har lärt mig mycket och tack vare det har jag ju också ätit mer och gått upp i vikt. Tänkte att vi skulle ta en liten kik på vad jag lagat den senaste tiden 
 För bara någon dag sedan gjorde jag färsbiffar, svampsås ugnsrostade rotfrukter och sallad. Hade senap i färsbiffar vilket gav lite extra smak och sting! YUM! 
 Kycklinggryta med ris och broccoli
 Mycket korv blir det. Delvis för att det är lätt, men också för att det är bland dom få rätter Lucinda äter. Till korven gör jag oftast potatismos, massvis med kokta grönsaker, karamelliserad lök, men senast gjorde jag också äggmuffins.
Hemma i Sverige gjorde jag ofta olika vegetariska pastarätter, men här i Oz gör jag oftast såser som innehåller kött. I denna hade jag bacon, paprika, minimajs, lök, vitlök och massa kryddor.
 Blir också mycket lamm. Mest för att jag tycker att det är roligt att laga och för att det är så jädrans gott! Här gjorde jag som tillbehör hasselbackspotatis med ost och en enkel sås. Och självklart kokta grönsaker och sallad. 
 När jag är lat blir det ofta korv men ibland blir det även kycklingschnitzel. Till kycklingen gjorde jag en kall sås på creme freiche och sweetchillisås, friterade blomkåls buketter, sallad och kokta grönsaker.
 Vid två tillfällen har det blivit Shepherds pie med massvis av kokta grönsaker. 
Sist, men absolut inte minst god, gjorde jag soppa på pumpa. Hittade receptet i ett reklamblad och kunde bara inte låta bli. Så himla smarrigt blev det! Speciellt tillsammans med varma vitlöksbröd med ost. 

Inga kommentarer: