tisdag 28 juli 2015

The love of fire and flames

Härom veckan hände något ganska fantastiskt. Jag och två utav mina bosatta vänner här i Moranbah var ute och gick, satt och snacka skit mer eller mindre, när vi helt plötsligt såg ett träd i fjärran som stog i lågor. Vi var liksom bara tvungna att gå och undersöka! Till saken hör ju att kommunen i ett par dagar hade eldat gräs för att minska risken för okontrollerade bränder nu under den torra säsongen. När vi väl var kanske 200m ifrån trädet som brann knakade och knäppte det till i den stora växten och helt plötsligt föll den rakt pladask ner, 10m ifrån husen som stod intill. 
Inte oroade vi oss så mycket över det! Vi var (eller åtminstone jag) bara så exalterade över att äntligen ha hittat en naturlig källa till värme denna kyliga kväll. Sen är ju alltid eld lite farligt kul och spännande. Spexade och tog massa bilder. 
Strax därefter kom brandkåren och konstaterade att det inte var någon fara för allmänheten, sa åt oss att gå och lägga oss, vi ryckte på axlarna och stannade kvar mitt i elden tills vi var såpass varma att svetten rann längs ryggraden. Spexade lite till, gick vidare, sa god Nat och sedan skiljdes vi åt. Det var en fin kväll, förmodligen en sån där kväll jag aldrig skulle eller kommer uppleva i Sverige. 

Inga kommentarer: